Prežijem jeseň života v domove dôchodcov?

14. februára 2014, samerka, Nezaradené

Každodenne cestujem okolo zariadenia pre seniorov – domova dôchodcov. Mnohokrát si ani neuvedomujem, že idem okolo miesta, v ktorom našlo útočisko mnoho seniorov. Ale včera, ako sa autobus pomaly posúval v nekonečnej kolóne áut, mi myšlienky zablúdili k veľkému starému domu, ktorý ukrýva mnohé životné osudy svojich obyvateľov. Sem tam som ich videla na prechádzke po blízkom parku, vysedávať na lavičke a zohrievať si stuhnuté údy na slniečku. Povolila som uzdu svojej fantázii, ktorá mi ukázala obraz mňa samej, o 50 rokov staršej, ako sedím na lavičke pri domove dôchodcov. Bola som jeho obyvateľkou. Či som sa z vlastnej vôle rozhodla presťahovať a stráviť jeseň života v zariadení alebo okolnosti a moje deti trošku zaúradovali a stala som sa obyvateľkou  domova sa už nedozviem. Autobus sa konečne rozbehol a moju niť myšlienok pretrhol.

Po zvyšok cesty v autobuse som už nerozjímala nad svojou starobou, ale nad tým, aké okolnosti donútili terajších dôchodcov, aby vyhľadali a ubytovali sa v zariadeniach pre seniorov.  Ako prvý faktor mi napadol  – zdravie. To je jasné. Ale medzi zdravotne hendikepovanými sa nájdu aj vitálni obyvatelia, ktorým fyzickú kondíciu by mohol závidieť nejeden mladík.  Čo asi tých priviedlo na toto „smutné miesto“?  A takto som hĺbala po celú cestu domov. Po vystúpení z autobusu, som dospela k niekoľkým faktorom, ktoré by ovplyvnili moje rozhodnutie pre život v domove dôchodcov. Boli by to najmä: zlý zdravotný stav, samota, nuda, nesebestačnosť. Pre niekoho domov seniorov nemusí byť smutným miestom kam ho „odložili“ jeho najbližší, ale miestom, kde našiel porozumenie, priateľov a v neposlednom rade aj mnoho aktivít ako si vyplniť voľné dni.

Našťastie do odchodu do dôchodku mi zostáva ešte 40 rokov, a na tieto analyzy mám dosť času. Radšej sa nechám prekvapiť, čo mi budúcnosť prinesie a ako sa ku mne zachovajú moje deti a vnúčatá.

Ak by ste mali záujem podeliť sa o svoje názory na danú tému – umiestnenie seniora do domova dôchodcov, chcem Vám dať do pozornosti prieskum k diplomovej práci. Prieskum nájdete tu.  Ďakujem.